23–24 / 4 / 2024 - DoubleTree by Hilton, Bratislava
Počas inflačnej krízy mnoho kupujúcich zmenilo svoje nákupné správanie. Z tejto situácie ťažili najmä privátne značky. Zvykli si kupujúci na privátne značky alebo sa vrátia k značkovým produktom v lepších časoch?
Privátne značky, ako aj značkové výrobky dodávateľov bojujú o pozornosť a peňaženku zákazníka. Hracie pole je nerovnomerné, ale nie je to prehratá bitka.
Ako môžu rásť lepšie vedľa seba? Aké sú niektoré pozitívne príklady rozpoznateľných značiek na oboch stranách? Pomáhajú privátne značky dostať slovenské výrobky na pulty? A ako hrať túto hru férovo a čo najlepšie využiť silu, ktorú značky majú nielen v obchode.
Počas tohto workshopu si vypočujete obe strany a ich argumenty. Sami sa rozhodnete, kto má väčšiu silu.
Ceny potravín na Slovensku začiatkom roka 2023 dosahovali medziročný rast cez 20 %, čím sa zaradili na najvyššie miesta v rámci štátov EÚ. Tento vývoj viedol k oživeniu diskusie o rôznych regulačných zásahoch do trhu s potravinami. Prezentácia predstaví stručné analytické zhrnutie situácie s cenami a s predajom potravín na Slovensku. Súčasťou je popis niektorých regulačných zásahov v zahraničí, existujúcich aj navrhnutých regulačných zásahov na Slovensku a ich negatívnych efektov na trh a spotrebiteľa.
Po predchádzajúcej spolupráci nastúpil do INESS ako nový člen v roku 2012. Vyštudoval na Ekonomicko-správní fakulte MU v Brne, následne absolvoval master štúdium na University of Aberdeen. Zaoberá sa hospodárskou politikou, podnikateľským prostredím a konkurencieschopnosťou, najmä v zdravotníctve a energetike. Medzi jeho pravidelné projekty patrí Byrokratický index a index Zdravie za peniaze.
Poďme odhaliť poznatky z najnovšieho výskumu spoločnosti McKinsey, ktorý skúma dynamickú krajinu maloobchodu s potravinami v celej Európe. Výskum uskutočnený v spolupráci s EuroCommerce ponúka pohľad do budúcnosti tohto odvetvia a trendov, ktoré sú dnes pre lídrov v tomto odvetví najdôležitejšie. Predstavíme trendy pripravené na predefinovanie maloobchodu s potravinami v roku 2024 a neskôr a vyzveme vedúcich pracovníkov, aby prehodnotili a prispôsobili svoje stratégie.
Ako odborník na stredoeurópsky maloobchod radí vedúcim pracovníkom v tomto sektore. Zaoberá sa aj transformáciou rastu a commercial excellence. Do Bratislavy príde predstaviť novú štúdiu „State of Grocery in Europe“, ktorá bude zverejnená v apríli. Pôsobí ako Associate Partner spoločnosti McKinsey & Company vo Varšave. Je poradcom pri zlepšovaní rastu, marketingu a predaja.
Slovenské domácnosti čelili v posledných rokoch viacerým výzvam. Z pohľadu nakupovania na trhu FMCG to bola najmä inflácia, ktorá pretvárala naše nákupné správanie. Do akej miery pretvorila aj nás samotných a jednotlivé typy kupujúcich na Slovensku? Poďme si spoločne pripomenúť a zhodnotiť, čo sa udialo za posledné roky. Ktoré trendy v nakupovaní pretrvajú a čo môžeme očakávať v blízkej budúcnosti?
Je riaditeľom divízie spotrebiteľského panelu spoločnosti GfK pre ČR a SK, ktorá kontinuálne monitoruje spotrebiteľské správanie domácností. V GfK pôsobí od roku 2007, zaoberá sa konzultačnou činnosťou v rámci výskumných projektov pre domáce a medzinárodné spoločnosti, do ktorých spadajú výrobcovia, ale aj obchodné reťazce. Taktiež sa zúčastňuje viacerých medzinárodných projektov v rámci regiónu CEE. Študoval na Podnikovo hospodárskej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave, vrátane štipendijného štúdia na University of Applied Sciences Osnabrück v Nemecku so špecializáciou na marketing, výskum trhu a event management.
V slovenskom maloobchode rýchlo vznikajú nové obchodné formáty. Veľkí hráči idú do menších formátov, franchising, online predaj potravín a očakáva sa vstup nového diskontného hráča. Ako bude meniť zákaznícke správanie maloobchodný trh? Vytlačí konkurencia veľkých hráčov aj do obcí a ako môžu špecializované predajne alebo prevádzky v malých obciach uspieť v súťaži? Pomôžu zmenšovať potravinové púšte automatizované obchody?
Súťažnú prehliadku troch projektov nominovaných expertnou porotou uvedie:
Martin Dolejš, Business Development Director CZ/SK, Mastercard
Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš | Andrea Slaná, country manažérka, Alza.sk
Na ceste k nulovému odpadu | Lucia Vargová, Head of Corporate Communication, Kaufland Slovenská republika
Dostupnosť knihy v knižnici priamo v detaile produktu | Tomáš Ulej, Manager of Explore Team, Martinus
Alza.sk: Objednáte si do polnoci, máte to ráno v Alzaboxe
Alza.sk ponúka zákazníkom možnosť objednať si tovar až do polnoci a vyzdvihnúť si ho na druhý deň ráno v jednom z viac ako 670 AlzaBoxov rozmiestnených po celom Slovensku. Táto služba zaisťuje rýchle a pohodlné doručenie, zvyšuje spokojnosť zákazníkov a zároveň znižuje uhlíkovú stopu. Prostredníctvom AlzaBoxov môžu zákazníci vrátiť alebo reklamovať tovar aj 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Projekt bol predstavený v decembri 2022 a postupne sa rozširuje do ďalších krajín.
Martinus: Dostupnosť knihy v knižnici v detaile produktu Kníhkupectvo
Martinus pridalo ku každej predávanej knihe možnosť zistiť jej dostupnosť v knižnici. Zákazníci tak získali možnosť knihu si nielen kúpiť, ale ak chcú, aj zadarmo požičať v knižnici vo svojom okolí. Po výbere z jednej zo stoviek knižníc sú presmerovaní priamo na online rezerváciu knihy v knižnici. Cieľom je podporovať čítanie bez ohľadu biznisový rozmer. Zákazníci oceňujú službu najmä pri vypredaných knihách. Inovácie zdôrazňujú starostlivosť o zákazníka a presahujú rámec samotného predaja.
Kaufland: Na ceste k nulovému odpadu
Vďaka optimalizácii procesov a zamestnancom vie Kaufland opätovne využiť a recyklovať v priemere až 94 percent vlastného vyprodukovaného odpadu. Stal sa tak prvou a zatiaľ jedinou maloobchodnou spoločnosťou na Slovensku, ktorej sa túto úroveň podarilo dosiahnuť. Ako prvá na Slovensku získala aj strieborný certifikát „Road to zero waste“ od TÜV SÜD na základe auditu. Až 10 % vyprodukovaného odpadu tvorili znečistené plasty a fólie z obslužných pultov. Vďaka unikátnemu projektu s jednou slovenskou spoločnosťou, ktorá je schopná vyčistiť fólie od zvyškov potravín s pomocou larvy Muchy čiernej, sa jej podarilo znížiť množstvo komunálneho odpadu až o 1 500 ton ročne.
Líder na trhu lekárenskej starostlivosti Dr. Max priniesol na Slovensko nový koncept veľkoformátovej lekárne pod značkou Super Dr. Max. Základným pilierom najmodernejšej a najväčšej lekárne v strednej Európe je odborné poradenstvo a starostlivosť o zdravie pacientov. Avšak Super Dr. Max je oveľa viac ako tradičná lekáreň, prináša novinky a inovácie s cieľom zlepšovať zákaznícku skúsenosť. Na ploche 865 m2 ponúka Super Dr. Max nové služby, široký sortiment, najmodernejšie prevádzkové technológie a zefektívňuje omnichanel prístup.
Do vedenia spoločnosti Dr. Max Holding SK, prevádzkovateľa viac ako 400 lekární na Slovensku, nastúpil Marian Jánoš 1. júna 2023. Z pozície CEO je zodpovedný za dosahovanie obchodných a finančných cieľov Dr. Max, a taktiež za oblasť veľkodistribúcie liekov a zdravotníckych pomôcok spoločnosti ViaPharma SK. V rokoch 2001 – 2023 pôsobil vo vedení medzinárodných spoločností Mars a Danone pre trhy stredoeurópskeho regiónu.
Obchodný reťazec Pepco zaviedol vo všetkých svojich prevádzkach na Slovensku a v Česku online dochádzkový systém TULIP bez terminálov a digitalizoval vybrané HR procesy. Ako taká digitalizácia prebieha a aké sú jej dopady, pozitívne aj negatívne porozprávajú zástupcovia oboch spoločností: z pozície dodávateľa TULIP Solutions a z pozície klienta Pepco.
Viktor má rozsiahle skúsenosti s riadením projektov implementácie ERP v rôznych európskych krajinách. V roku 2012 nastúpil do spoločnosti Accace na pozíciu Group IT Manager. Do jeho agendy spadalo projektové riadenie a vedenie rozsiahlych projektov implementácie zamestnaneckých portálov pre globálnych klientov spoločnosti. Počas týchto rokov sa tiež aktívne podieľal na vývoji inovatívneho cloudového riešenia TULIP, medzinárodnej platformy na automatizáciu a digitalizáciu firemných procesov. V súčasnosti je jedným z partnerov v Accace a výkonným riaditeľom spoločnosti TULIP Solutions s.r.o. Viktor získal magisterský titul z aplikovanej informatiky na Fakulte informatiky Masarykovej univerzity v Brne.
Robotizácia, automatizácia a digitalizácia sú kľúčovými výzvami, ktorým dnes podniky čelia. Zatiaľ čo v nedávnej minulosti boli tieto prelomové inovácie doménou prevažne v oblasti veľkých firiem, je nevyhnutné, aby sa aj malé a stredné podniky prispôsobili novým trendom. Rozvoj 5G sietí predstavuje potenciálny prelom pre podnikanie, umožňujúci firmám výrazne zvýšiť efektivitu a produktivitu práce a súčasne dosiahnuť úspory. Prečo je dôležité, aby firmy modernizovali, aj keď sa im práve darí dobre? V čom mnohým lokálnym spoločnostiam uteká vlak a poráža ich zahraničná konkurencia? Prečo investovať do zlepšenia infraštruktúry, obmeny strojov, automatizácie, digitalizácie a zefektívnenia organizácie práce práve teraz?
Pôsobí v T-Mobile Česká republika v pozícii riaditeľa pre oblasť priemyslu 4.0 v rámci divízie T-Business. Ako expert zodpovedá aj za budovanie 5G kampusových sietí, automatizáciu a robotizáciu, IoT (internet vecí), big data, virtuálne a rozšírené reality. V minulosti pracoval pre Hewlett Packard Enterprise.
Trh so stavebnými materiálmi v roku 2023 klesol v celej Európe, v našom regióne v priemere o 15 – 25 %. Ako si skupina SIKO Kúpeľne & Kuchyne udržala prakticky rovnaký obrat? Ako upravuje svoju stratégiu a kde vidí príležitosti do budúcnosti?
Tomáš Vala je od roku 2015 generálnym riaditeľom rodinnej firmy SIKO, najsilnejšieho predajcu kúpeľňového, kuchynského a interiérového vybavenia na českom a slovenskom trhu. Spoločnosť má obrat 6 miliárd Kč, má viac ako 50 predajní a 1000 zamestnancov. Štafetu prevzal od zakladateľky spoločnosti Jaroslavy Valovej. Spoločnosť úspešne digitalizoval. Prostredníctvom investícií do francúzskeho e-shopu LIVEA rozvíja e-commerce aktivity v západnej Európe, kde chce byť prvou voľbou v digitálnej inšpirácii v interiéroch. Vďaka vstupu do švajčiarskej spoločnosti Aqua Technologies expanduje SIKO na globálny trh prostredníctvom vlastných patentovaných produktov dodávaných do viac ako 70 krajín sveta. V roku 2020 získal Tomáš Vala ocenenie Vizionár roka v prestížnej súťaži Manažér roka.
Vďaka Zalandu môžu módne značky osloviť približne 50 miliónov zákazníkov naprieč 25 trhmi. Do zahraničia môžu expandovať vďaka jeho rýchlej a cenovo efektívnej logistike. Zistite, ako môžu výrobcovia a predajcovia oblečenia využiť najnovšie technológie a čím sa slovenskí zákazníci pri nakupovaní líšia od zvyšku Európy.
Modernizácia a automatizácia sú prirodzenou súčasťou vývoja a nového smerovania v obchode. Ich vplyv pozitívne zasahuje aj do rozvoja tradičného obchodu. Sofistikované inovácie si vyžadujú zmenu a prispôsobenie interných procesov, zákazníkom prinášajú nové možnosti, väčší komfort, chce to však väčšiu odvahu i zmenu v spotrebiteľskom správaní. Ako využívajú zákazníci najväčšej domácej siete novinky v oblasti digitalizácie a technologických inovácií? Automatizované predajne 24/7 poskytujú zákazníkom možnosť nakupovať non-stop, čo je nesporne veľkou výhodou a ďalším krokom k zvýšeniu komfortu pre zákazníkov. Ako sa pripravuje na implementáciu nového konceptu predajní tradičný slovenský maloobchodný systém COOP Jednota?
Během svého šestiletého působení ve společnosti Mastercard rozvíjí klíčové aktivity pro rozšíření akceptace karet a digitálních plateb v tradičních i netradičních segmentech napříč českým a slovenským trhem. Buduje dlouhodobá partnerství s předními obchodníky s cílem podpořit platby kartou, zvýšit efektivitu prodeje a zvýšit tak jejich příjmy. Předtím působil řadu let v oblasti rozvoje byznysu ve společnosti O2 a na počátku své kariéry i v T-Mobile.
Znalosti zo štúdia na Fakulte informatiky a informačných technológií STU v Bratislave zúročil vo svojom profesijnom živote. Od roku 2004 sa venuje vývoju a implementácii informačných systémov v oblasti výroby, IT služieb i obchodu. V roku 2007 sa stal súčasťou kolektívu COOP Jednoty Slovensko, kde od roku 2018 pôsobil ako riaditeľ odboru IT a od roku 2022 zastáva pozíciu riaditeľa sekcie IT a služieb. Aktívne sa podieľal na implementácii Automatizovaného systému merania teploty a vlhkosti v predajniach, ktorý bol ocenený Úradom pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky Cenou J.A. Segnera. Je iniciátorom moderného dynamického prístupu v rámci tradičného slovenského maloobchodu. Koordinuje zavádzanie projektov digitalizácie a automatizácie v systéme COOP Jednota, ako sú napr. centrálny e-shop, digitalizácia vernostného programu, e-doklad a ďalšie. Od roku 2024 zastáva aj pozíciu predsedu predstavenstva GS1 Slovakia.
Prazdroj sa vlani stal jednotkou na slovenskom pivnom trhu, a to vďaka dlhodobému rastu predajov a tržieb v retailovom segmente a tiež posilneniu pozícií v segmente HORECA. Aká bola cesta k tomu a aké prekážky bolo potrebné odstrániť?
Pôsobí v pivovarníctve viac ako 30 rokov. Svoju kariéru začal už počas svojich štúdií v Pivovare Radegast, kde viedol oddelenie kľúčových zákazníkov. Po fúzii pivovaru s Plzeňským Prazdrojom v roku 2000 zastával rôzne obchodné pozície v rámci off-trade, a následne bol niekoľko rokov aj riaditeľom pre retail.
Pred ôsmimi rokmi bol menovaný za obchodného riaditeľa a podpredsedu predstavenstva Plzeňského Prazdroja Slovensko. Má na starosti vedenie spoločnosti a zodpovedá za jej obchodné výsledky. Je držiteľom ocenenia Zlatý Radegast za celoživotnú prácu pre túto obľúbenú českú značku. Je tiež jedným zo zakladajúcich členov Správnej rady úspešného slovenského zálohového systému.
Najznámejší slovenský hroznový nápoj bol prvýkrát vyrobený v roku 1974 s cieľom konkurovať nápojom kapitalistického sveta. Čoskoro sa stal nedostatkovým tovarom. Vďaka čomu je aj po 50-tich rokoch Vinea stále atraktívna? Čo jej pomáha udržať si svoju pozíciu vo svete neustále sa meniacich trendov? Aké riziká budovanie takého silného lovebrandu prináša?
Vyštudovala medzinárodný obchod na VŠE v Prahe a na McGill University v Montreale. Po štúdiu stážovala vo Výbore medzinárodného obchodu v Európskom parlamente v Bruseli. Skúsenosti s brand manažmentom získala pri riadení lokálnych a medzinárodných značiek v spoločnostiach Savencia Fromage & Dairy, Mattoni 1873, Ferrero a Kofola, kde má v súčasnosti na starosti kategóriu prémiových limonád.
Special Guest: Korben Dallas